Stoppen met roken

Stoppen met roken met behulp van acupunctuur

 

Helpt acupunctuur mij definitief van het roken af?

De acupuncturist helpt u om voortaan rookvrij door het leven te gaan. Maar u moet het natuurlijk wel zelf doen. Een sterke motivatie om er definitief mee op te houden is dan ook belangrijk. De meest succesvolle methode om met roken te stoppen blijkt de methode te zijn die zowel de lichamelijke als de geestelijke afhankelijkheid doorbreekt. Aan beide aspecten wordt aandacht besteed en u krijgt tips hoe u om kunt gaan met een leven zonder nicotine. Een behandeling met acupunctuur kan de longenergie en zelfs de wilskracht versterken. De vitaliteit keert meestal snel terug en u voelt zich energieker dan ooit. Zo wordt volhouden steeds makkelijker! Gemiddeld zijn drie behandelingen binnen een periode van vier weken voldoende om met roken te stoppen.

 

Na het stoppen met roken treden ontwenningsverschijnselen op. De ontwenningsverschijnselen treden op als de nicotinebehoefte niet meer wordt aangevuld. Het is een onbehaaglijk gevoel dat steeds sterker lijkt te worden. Het kan leiden tot slapeloosheid, irritaties, gevoelens van onrust, eet- en snoepaanvallen etc.

 

Uiteindelijk zal het lichaam aan de nieuwe situatie wennen, maar dat duurt een tijdje. Vooral de eerste drie weken na het stoppen met roken zijn voor veel mensen erg moeilijk. Acupunctuur is bij uitstek geschikt om die vervelende ontwenningsverschijnselen van het stoppen met roken te verminderen, waardoor het stoppen volhouden gemakkelijker wordt.

 

Nadelen van roken. Wat kunt u elke dag merken?

Snel moe bij sporten, traplopen, spelen met de kinderen, enz.

U hoest.

Geelbruine vingers en tanden.

Uw haar en kleren stinken naar rook.

Roken kost veel geld. Reken het maar eens uit.

Kinderen worden ziek van uw rook.

U mag op steeds minder plekken roken.

U bent bang dat u niet genoeg sigaretten bij u heeft.

 

Nadelen van roken. Wat merkt u pas na lange tijd?

Op een dag krijgt u last van roken. Sommige rokers krijgen één ziekte, sommige rokers meer. Hieronder leest u waarvan u last kunt krijgen.

Longen

Chronische bronchitis (veel hoesten, er komt slijm uit de longen, weinig lucht).

Emfyseem (veel hoesten, er komt slijm uit de longen, de longen gaan kapot, heel weinig lucht).

Longkanker.

Huid

Rokers krijgen sneller rimpels.

Rokers lijken oud.

Tanden

Vaker bloedend tandvlees.

Ziekten in de mond.

Seks en baby’s krijgen

Vrouwen worden moeilijker zwanger.

Mannen hebben minder goed sperma.

Zwangere vrouwen hebben meer miskramen.

Ook worden hun baby’s vaker te vroeg geboren.

Wonden

Wonden genezen langzamer.

Meer ontstekingen.

Hersenen

Meer kans op een beroerte.

Hart

Meer kans op een hartaanval.

Lees hier meer over ziekten en roken

 

Voordelen van roken

Voor veel rokers heeft het roken ook fijne kanten. Anders zouden ze niet roken. Sommige mensen roken omdat ze altijd hebben gerookt. Bijvoorbeeld na het eten. Andere mensen roken als ze stress hebben.

Wat zijn voor u de voordelen van roken? En wat zijn de nadelen? En wat is voor u belangrijker? U komt erachter met deze test.

 

Bent u een tevreden roker?

Het kan zijn dat u eigenlijk niet zo goed weet wat u van roken of stoppen met roken moet denken. De test ‘Bent u een tevreden roker?’ kan u daarbij helpen. Geef aan hoe belangrijk de voordelen van roken en de voordelen van stoppen voor u zijn. Klik per onderdeel op de knoppen ‘bereken totaal’. Klik dan op ‘uitslag’. U komt er dan achter of u klaar bent om te stoppen met roken.

 

1=erg onbelangrijk - 5 = erg belangrijk

Voordelen van het roken12345

1.Roken is prettig

2.Door te roken kan ik af en toe eens pauzeren

3.Als ik rook ben ik ontspannen

4.Roken is gezellig in gezelschap

5.Mijn gezin en vrienden zien me liever tevreden roken dan chagrijnig niet roken

6.Roken is een onderdeel van mijn levensstijl

7.Als ik rook kan ik me beter concentreren

8.Als ik rook kan ik beter met spanning en stress omgaan

9.Roken geeft me het gevoel dat ik zelf bepaal wat ik doe

10.Door te roken blijf ik op mijn gewicht

Voordelen van stoppen

1.Als ik stop is dat beter voor de gezondheid van anderen

2.Als ik stop hoef ik me geen zorgen meer te maken over waar ik wel of niet mag roken

3.Stoppen met roken is beter voor mijn gezondheid

4.Als ik stop met roken bespaar ik behoorlijk wat geld

5.Als ik stop gaat mijn conditie vooruit

6.Als ik stop heb ik meer energie

7.Als ik stop ben ik van die verslaving af en bepaal ik zelf wat ik doe

8.Als ik stop hinder ik anderen niet langer met mijn rook

9.Als ik stop vinden anderen dat ik een verstandig mens ben

10.Als ik stop heb ik geen last meer van aanslag op muren, ramen, gordijnen en apparatuur

 

 

Wat doet roken met uw lichaam?

In tabaksrook zitten veel stoffen, ongeveer 4.000. Van veertig van deze stoffen kun je kanker krijgen. Dat noemen we ‘kankerverwekkend’. Eén stof, nicotine, heeft een sterk verslavend effect. Nicotine geeft een plezierig gevoel in de hersenen. Dit plezierige gevoel zorgt voor een verlangen naar een nieuwe dosis nicotine. Ook het lichaam raakt gewend aan een bepaalde hoeveelheid nicotine in het bloed. Door de afbraak van nicotine krijgt het lichaam elke keer behoefte aan een nieuwe dosis nicotine. Deze twee processen zorgen ervoor dat de roker afhankelijk wordt van sigaretten en verslaafd raakt.

 

Verslaving

Roken is een verslaving. Nicotine zorgt voor de verslaving. U ademt nicotine in door uw longen. Dan gaat de nicotine met het bloed naar uw hersenen. Dat gaat heel snel. Als u een trekje neemt, is de nicotine binnen 10 seconden in de hersenen. Daar zorgt de nicotine voor een speciaal effect. Na het roken van een sigaret is de nicotine snel weer weg. U krijgt na een tijdje weer trek in een nieuwe sigaret. Hoe lang dat duurt? Dat hangt af van hoeveel sigaretten u meestal per dag rookt. Het maakt ook uit hoe u de sigaretten over de dag verdeelt. U merkt het bij de dingen die u elke dag doet. Ook dan krijgt u zin in roken. U vindt het moeiijk om die dingen te doen zonder te roken. Roken hoort voor u bij uw leven. Dat hoort allemaal bij de verslaving.

Giftige stoffen

Er zijn drie heel bekende stoffen in rook. Dat zijn nicotine, koolmonoxide en teer.

Nicotine laat het hart sneller kloppen. Nicotine zorgt voor een hogere bloeddruk en schade aan de binnenkant van de bloedvaten. Door nicotine worden bloedvaten nauwer. Nicotine maakt u verslaafd. De stof komt snel in de hersenen. Al in 10 seconden. Nicotine zorgt dat u steeds weer zin hebt in roken.

Koolmonoxide zorgt voor een slechtere conditie. Koolmonoxide zit in het bloed in plaats van zuurstof. Het bloed brengt minder zuurstof door het lichaam, als u rookt. U bent dan sneller moe bij sporten of traplopen.

Teer veroorzaakt de rokershoest. In de longen zitten trilhaartjes. Deze trilhaartjes houden de longen schoon. Als u rookt, worden de trilhaartjes vastgeplakt. De trilhaartjes werken niet meer goed. U moet dan vaak hoesten om het vuil uit de longen weg te krijgen.

 

Wat doet stoppen met uw lichaam?

Als u stopt met roken, ademt u geen rook meer in. Dat is goed voor uw lichaam. U krijgt geen kankerverwekkende stoffen meer binnen. Met sommige delen van uw lichaam gaat het dan snel beter. Voor andere delen duurt het wat langer.

 

U krijgt ook geen nicotine meer in uw lichaam. Het lichaam gaat ontwennen. Het ontwennen kan korte tijd vervelende gevoelens geven. U heeft geleerd dat nicotine een plezierig gevoel gaf, daardoor blijft u enige tijd wel zin houden in roken. Deze behoefte zal in het begin sterk zijn, maar op lange termijn zal het verlangen steeds minder worden. Lees hier meer over last van stoppen (ontwenningsverschijnselen). 

Algemeen

Als u stopt met roken, gaat het meteen beter met uw lichaam. Sommige verbeteringen gebeuren heel snel. Andere hebben meer tijd nodig. U zult zich snel lekkerder voelen en op de langere termijn heeft u minder kans om ziek te worden of om dood te gaan door roken.

Twintig minuten na het stoppen worden de hartslag en bloeddruk weer normaal.

Na acht uur is de hoeveelheid nicotine en koolmonoxide de helft minder. De hoeveelheid zuurstof in het bloed is weer normaal.

Na twee dagen is er geen nicotine meer in het lichaam.

Na twee dagen is het smaak- en reukvermogen aanzienlijk verbeterd.

Tussen de twee en 12 weken verbetert de bloedcirculatie in het lichaam.

Hart

Uw hart heeft er veel voordeel bij als u stopt met roken. U hart zal meer zuurstofrijk bloed krijgen en kunnen rondpompen, waardoor u een betere conditie krijgt.

Na één dag stoppen daalt de kans op een hartaanval al, en na een jaar heeft u de helft minder kans op een hartinfarct.

Stoppen met roken geeft u een beter vooruitzicht op herstel na een hartinfarct.

Na een jaar is er 50% minder kans op herhaling van het infarct.

Na een jaar is er 40% minder kans op overlijden.

Na 15 jaar heeft de stopper een vergelijkbaar risico op een hartaanval als iemand die nooit heeft gerookt.

Longen

Bent u gestopt met roken, dan beginnen uw longen aan de grote schoonmaak. U krijgt meer lucht en kunt makkelijker ademen.

Na één dag is alle koolmonoxide uit het lichaam. Het zuurstofgehalte van het bloed verbetert. Vooral mensen met ernstig COPD kunnen dit goed merken. Zij kunnen zich na het stoppen met roken makkelijker inspannen dan eerst.

Na één dag beginnen de longen met het opruimen van slijm en andere resten van het roken.

Na een paar dagen gaat het ademhalen gemakkelijker, u krijgt meer energie.

Tussen de drie en negen maanden verminderen klachten als hoesten, piepen en benauwdheid. De achteruitgang van de longfunctie stopt en kan licht verbeteren.

Na tien jaar daalt het risico op longkanker met de helft vergeleken bij mensen die blijven roken.

 

Ziekte en roken

Roken kan ervoor zorgen dat rokers last krijgen van hun hart- of bloedvaten. Andere rokers kunnen last krijgen van hun longen. Roken kan ook leiden tot verschillende ziekten in de mond. Mensen die werkzaam zijn in de zorg zien de gevolgen van roken van dichtbij. Zij kunnen hun patiënten of klanten adviseren, begeleiden en ondersteunen bij het stoppen. Roken is ongezond voor iedereen. Sommige mensen zijn extra kwetsbaar.

Hart- en vaatziekten

Als iemand rookt, gaat de rook eerst naar de longen.  Daar komen een heleboel stoffen uit de rook in het bloed terecht, waaronder nicotine en koolmonoxide. Deze twee stoffen hebben een erg slechte invloed op het hart en de vaten. Jaarlijks gaan er ruim 5000 mensen dood aan hart- en vaatziekten die ze hebben gekregen door het roken.

 

Longziekten

Roken is erg slecht voor de longen. Het is een belangrijke veroorzaker van longziekten. De twee belangrijkste zijn longkanker en COPD. Ieder jaar gaan er door roken ruim 5000 mensen dood aan COPD en 8000 aan longkanker.

 

Ziekten in de mond

Van roken kun je verschillende ziekten in de mond krijgen, zoals tandvleesontstekingen of mondkanker. Stoppen met roken heeft veel voordelen.

 

Oogziekten

Oogaandoeningen, zoals maculadegeneratie, glaucoom en cataract, komen vaker voor bij rokers dan bij niet-rokers.

 

Overige ziekten

Buiten hart-, long- mond- en oogziekten zijn er ook nog veel andere ziekten die vaker voorkomen bij rokers dan bij niet-rokers, zoals de ziekte van Crohn, Alzheimer, Reumatoïde Artritis en diverse kankersoorten.

 

Rol zorgverlener

Mensen die werkzaam zijn in de zorg kunnen hun patiënten of klanten adviseren, begeleiden en ondersteunen bij het stoppen. Voorbeelden van zorgverleners zijn huisartsen en praktijkondersteuners, verloskundigen, verpleegkundigen en de GGD.

 

Extra kwetsbaar

Sommige mensen zijn extra kwetsbaar. Dit zijn bijvoorbeeld mensen met astma of COPD, hartpatiënten, mensen met diabetes of kanker. Ook zwangere vrouwen zijn extra kwetsbaar, net als mensen die voor een operatie naar het ziekenhuis gaan.